Відділ з інфекційного контролю: як створити й організувати роботу

Відділ з інфекційного контролю: як створити й організувати роботу

Скористайтеся порадами зі статті, щоб організувати роботу ВІК вашого закладу відповідно до вимог МОЗ та успішно пройти акредитацію. Хто має входити до складу ВІК та кого призначити керівником? Які вимоги наказу МОЗ № 1614 обовʼязкові для стаціонарних ЗОЗ, а які — для амбулаторних? Що вказувати у локальних документах відповідно до Стандартів акредитації? У статті відповідаємо на всі ці запитання

НАТАЛІЯ ОБМОК,консультант з організації роботи середнього, молодшого медичного персоналу консалтингової медичної компанії «МедКапіталГруп», Київ

Усі ЗОЗ, що надають первинну, вторинну або третинну лікувально-профілактичну допомогу, мають створити відділ з інфекційного контролю (ВІК). Це вимога оновленого пункту 7.1 Стандартів акредитації закладів охорони здоровʼя, затверджених наказом МОЗ від 14.03.2011 № 142 (далі — Стандарти акредитації). Тобто ВІК має діяти замість колишньої комісії з інфекційного контролю та поетапно впроваджувати в ЗОЗ систему профілактики інфекцій та інфекційного контролю (ПІІК). Мета такого заходу — запобігти поширенню інфекційних хвороб, мікроорганізмів з антимікробною резистентністю та формувати культуру безпеки в ЗОЗ.

ЗОЗ, що надають допомогу хворим на туберкульоз, не потрібно створювати окремий ВІК за туберкульозом. Весь інфекційний контроль покладається на ВІК

Як створювати ВІК та які працівники мають входити до нього? Відповідь на це запитання також знаходимо у Стандартах акредитації.

Як створити ВІК

Пункт 7.1 Стандартів акредитації визначає, що ЗОЗ мають створювати ВІК та укомплектовувати його кадрами відповідно до Положення про відділ з інфекційного контролю закладу охорони здоровʼя та установи / закладу надання соціальних послуг / соціального захисту населення, затвердженого наказом МОЗ від 03.08.2021 № 1614 (далі — Положення; Наказ № 1614).

ВІК підпорядковується безпосередньо керівнику ЗОЗ та діє як самостійний структурний підрозділ ЗОЗ незалежно від його форми власності та підпорядкування. Засоби звʼязку та компʼютерну техніку для ВІК обирайте залежно від функцій з ПІІК, які виконує ВІК.

Щоб створити ВІК, видайте локальний наказ про створення ВІК та Положення про ВІК. Обовʼязково затвердьте посадові інструкції кожного з працівників ВІК.

Положення про відділ з інфекційного контролю
Положення про ВІК та посадові інструкції працівників ВІК затверджує керівник ЗОЗ (п. 6 розд. IV Положення).

Структуру та штатний розпис ВІК визначайте залежно від розміру і спеціалізації вашого ЗОЗ, а також виду медичної допомоги. Однак враховуйте, що всі працівники ВІК мають працювати повний робочий день та бути підпорядкованими керівнику ЗОЗ (п. 7.1 Стандартів акредитації).

Хто має входити до складу ВІК

Положення встановлює окремі вимоги щодо складу ВІК для ЗОЗ двох типів:

  • які надають медичну допомогу у стаціонарних умовах цілодобово (далі — стаціонарна допомога);
  • що надають медичну допомогу в амбулаторних умовах або в стаціонарних умовах не цілодобово (далі — амбулаторна допомога).

Стаціонарна допомога

Керівником ВІК у ЗОЗ, що надає стаціонарну допомогу, МОЗ дозволяє призначити особу, яка:

  • здобула вищу освіту II рівня за ступенем магістра у галузі знань 22 «Охорона здоровʼя»;
  • пройшла інтернатуру за однією зі спеціальностей медичного профілю;
  • має стаж роботи не менше трьох років.

Обовʼязковий мінімум працівників, що мають входити до складу ВІК ЗОЗ, який надає стаціонарну допомогу:

Вимога про те, що в ЗОЗ, який надає стаціонарну медичну допомогу, обовʼязково мають бути лікар-епідеміолог і його помічники, вказана також у пунктах 7.2 і 7.3 Стандартів акредитації. Такі працівники мають системно виконувати епідеміологічні дослідження, аналізувати та враховувати їх результати, щоб упровадити/оцінити заходи з ПІІК

Амбулаторна допомога

У ЗОЗ, що надає амбулаторну допомогу, керівник ВІК виконує функції координатора з гігієни рук. Керівником ВІК можна призначити особу з професійною освітою (молодший спеціаліст) або вищою освітою (молодший бакалавр, бакалавр, магістр) у галузі знань 22 «Охорона здоровʼя», що має спеціальність:

  • «Медсестринство» — стаж роботи не менше трьох років;
  • лікарську — без вимог до стажу роботи.

До складу ВІК входять як мінімум інструктор/тренер і спеціаліст зі збору та аналізу даних (п. 3 розд. IV Положення).

Не рекомендуємо призначати головну або старшу медичну сестру керівником ВІК чи координатором з гігієни рук. По-перше, одна особа не має права обіймати дві керівні посади водночас відповідно до адміністративного законодавства. По-друге, це допоможе уникнути конфлікту інтересів між організаторами ПІІК і тими, хто контролює їхню роботу.

Обовʼязково впровадьте у своєму закладі систему реагування на результати оцінювання кадрових потреб на випадок надзвичайних ситуацій. Ведіть перелік працівників запасу, яких можна залучити в разі надзвичайної ситуації, визначте відповідальних осіб. Список контактів працівників запасу оновлюйте мінімум раз на три роки. Ці вимоги стосуються всіх ЗОЗ, що надають первинну, вторинну або третинну лікувально-профілактичну допомогу (п. 7.15 Стандартів акредитації).

За що відповідає ВІК

ВІК має організовувати та контролювати заходи з ПІІК у ЗОЗ. Основні завдання та функції ВІК вказані у розділі ІІ Положення. Щоб якісно виконувати свої функціональні обовʼязки, працівники ВІК проходять регулярне навчання з ПІІК.

1. Планувати заходи з ПІІК

ВІК має розробляти плани дій/заходів ЗОЗ на виконання нормативно-правових актів з ПІІК, розраховувати й обґрунтовувати щорічний бюджет для їх реалізації.

Річний та довгостроковий плани дій з упровадження ПІІК має затвердити керівник закладу. Плани мають бути адаптовані під потреби й можливості (фінансові та кадрові), містити чітко визначені заходи та індикатори, а реалізація планів має враховувати мультимодальні стратегії (п. 7.4 та 7.5 Стандартів акредитації).

Одне із завдань ВІК у ЗОЗ — розробити два плани, які є основою роботи ВІК: план на рік (затверджуйте щороку новий) та довгостроковий план (на пʼять років). Фахівці Центру громадського здоровʼя МОЗ (ЦГЗ) наголошують, що якісний довгостроковий план дій можна розробити лише за наявності інформації, напрацьованої за довготривалий період (близько пʼяти років). Однак медзакладам, які планують проходити акредитацію, потрібно мати цей план, адже наявність довгострокового плану — одне з питань акредитації. Інакше ви втратите бали. Із цього приводу фахівці ЦГЗ рекомендують робити план невеликим і враховувати, що його зміст можна змінювати.

Коли складаєте план, дотримуйте чотирьох правил.

1. Визначте чіткі цілі й індикатори їх виконання. Формулюйте завдання так, щоб на їх результат виконання можна було надати ствердну або заперечну відповідь.

Наприклад:

Ціль 1. Визначити координатора з гігієни рук.

Індикатор виконання. Координатора з гігієни рук визначили наказом від 18.01.2022 № 22-ОД.

Ціль 2. Визначити кількість диспенсерів для паперових рушників, які необхідно закупити.

Індикатор виконання. Необхідно закупити 10 диспенсерів. Звіт від 28.01.2022

2. Установіть точні дати виконання у графі плану «Період впровадження». Так виконавець розумітиме, коли йому потрібно звітувати про виконану роботу та ефективність упровадженого заходу, а керівник зможе оцінити виконану роботу.

Можна також вказувати проміжок часу, за який потрібно виконати завдання (наприклад, із 10.01.2022 по 10.12.2022), або використовувати формулювання «щокварталу», «щомісяця», «двічі на рік» тощо. Не рекомендуємо вказувати «Постійно», щоб для виконавця (відповідальної особи за пункт плану) було зрозуміло, коли він має виконати завдання: закупити обладнання, подати звіт, провести заняття тощо.

3. Призначте відповідальну особу за виконання кожного пункту плану. Це може бути керівник ВІК (пункти, що стосуються ПІІК), керівники фінансового відділу (пункти щодо фінансування), керівник відділу підбору персоналу (щодо штатних одиниць) тощо.

4. Заповніть графу «Бюджет» (виділене фінансування) залежно від розмірів, специфіки роботи вашого закладу та наявного оснащення (стартової інфраструктури). Фахівці ЦГЗ рекомендують розпочати упроваджувати заходи, на які не потрібно виділяти фінансування (у графі ставте «0»). Наприклад, можна розпочати із розробки інструкцій та навчання працівників. Якщо запланували закупити автоклав, відремонтувати оснащення або приміщення, розрахуйте суми витрат та вкажіть їх у плані.

Коли затвердите план дій, переходьте до наступного кроку впровадження ПІІК — навчання працівників, яке охоплює теоретичну та практичну підготовку, перевірку знань. Далі — моніторинг та оцінювання (графіки, чеклісти, анкети, збір даних, звіти).

Для розробки планів дій, заходів, графіків і стандартних операційних процедур (СОП) з ПІІК можна залучати зацікавлені сторони: представників структурних підрозділів ЗОЗ, старших сестер медичних, спеціалістів тощо.

ЗОЗ, що надають стаціонарну допомогу, під час розробки планів зобовʼязані враховувати також вимоги документів, затверджених Наказом № 1614, а саме:

Також ВІК складає попередній план розслідування спалаху інфекційних хвороб, повʼязаних із наданням медичної допомоги (ІПНМД). Під час спалаху інфекційних захворювань серед пацієнтів та/або працівників ВІК може подати письмові пропозиції керівництву ЗОЗ щодо тимчасової зупинки роботи окремих відділень ЗОЗ на період карантину та протиепідемічних заходів.

ВІК має право ініціювати та проводити епідеміологічні розслідування в ЗОЗ.

2. Упроваджувати в ЗОЗ новітні дані з ПІІК

Щоб підтримувати культуру безпеки в ЗОЗ, ВІК має поширювати й популяризувати новітні дані з ПІІК серед працівників ЗОЗ, пацієнтів і відвідувачів. На основі новітніх даних ВІК розробляє та оновлює СОПи.

ВІК зобовʼязаний упроваджувати нові клінічні протоколи з емпіричної антимікробної терапії та периопераційної антибіотикопрофілактики.

ВІК має періодично навчати працівників ЗОЗ і перевіряти їхні знання з ПІІК, поліпшення гігієни рук, профілактики ІПНМД, адміністрування антимікробних препаратів.

Визначте особу, відповідальну за навчання і підготовку з ПІІК медичних та немедичних працівників ЗОЗ, і створіть відповідні річні плани. Їх має затвердити керівник ЗОЗ. До навчання залучайте всіх працівників ЗОЗ, оцінюйте їх знання та якість навчання. Цього вимагають пункти 7.9 та 7.10 Стандартів акредитації. Вимоги стосуються всіх ЗОЗ, що надають первинну, вторинну або третинну лікувально-профілактичну допомогу

Також ВІК має право:

  • надавати висновки для допуску/недопуску нових працівників до виконання своїх функціональних обовʼязків (під час працевлаштування, після випробувального строку) та щодо компетентності працівника за результатами оцінювання знань з гігієни рук, ПІІК;
  • брати участь у розгляді питань щодо робочого навантаження медпрацівників, укомплектування штатами і розміщення ліжок, приміщень, матеріалів та обладнання в частині забезпечення ПІІК.
ВІК створює належні виробничі умови, дбає про додержання працівниками правил внутрішнього трудового розпорядку, охорони праці та протипожежної безпеки.

ВІК у ЗОЗ, що надають допомогу хворим на туберкульоз, мають дотримувати вимог Стандарту інфекційного контролю для закладів охорони здоровʼя, що надають допомогу хворим на туберкульоз, затвердженого наказом МОЗ від 01.02.2019 № 287.

3. Контролювати стан ПІІК і консультувати керівництво

ВІК має проводити моніторинг і оцінювати:

  • виконання ЗОЗ та його структурними підрозділами заходів з ПІІК за графіком;
  • упровадження поліпшення гігієни рук;
  • профілактику ІПНМД;
  • упровадження адміністрування антимікробних препаратів (для стаціонарів).

У ЗОЗ, що надає стаціонарну допомогу, ВІК зобовʼязаний проводити епіднагляд та вести облік інфекційних хвороб у ЗОЗ відповідно до Порядку здійснення епідеміологічного нагляду та ведення обліку інфекційних хвороб, повʼязаних з наданням медичної допомоги, затвердженого Наказом № 1614.

ВІК має право самостійно визначати:

  • процеси і практики, що підлягають моніторингу та оцінюванню;
  • інструменти, за допомогою яких проводить моніторинг та оцінювання;
  • механізми зворотного звʼязку.

На основі моніторингу ВІК готує звіти і консультує керівництво, структурні підрозділи та працівників ЗОЗ.

Також ВІК має надавати пропозиції керівництву ЗОЗ:

  • щодо закупівлі обладнання та витратних матеріалів для ЗОЗ, щоб дотримувати санітарних норм і забезпечувати ПІІК;
  • робочого навантаження на медпрацівників, укомплектування штатами і розміщення ліжок, приміщень, матеріалів та обладнання в частині забезпечення ПІІК.

ВІК має право вносити корективи до профілактичних та протиепідемічних заходів, спрямованих на профілактику післяопераційних інфекцій, спричинених резистентними штамами мікроорганізмів. Для цього потрібно подати письмову пропозицію адміністрації ЗОЗ.

Ретроспективний аудит відповідності призначення антимікробних препаратів ВІК має проводити відповідно до Інструкції з впровадження адміністрування антимікробних препаратів в закладах охорони здоровʼя, які надають медичну допомогу в стаціонарних умовах, затвердженої Наказом № 1614. Дані споживання антимікробних препаратів ВІК надає у заклад громадського здоровʼя, який реалізує заходи з боротьби з антимікробною резистентністю відповідно до адміністративно-територіальної належності.

  1. Планувати заходи з ПІІК
  2. Упроваджувати в ЗОЗ новітні дані з ПІІК
  3. Контролювати стан ПІІК і консультувати керівництво

Шановні читачі, запрошуємо вас у новий мінікурс — «Організація роботи відділу з інфекційного контролю». Це другий із 12 мінікурсів онлайн-практикуму від журналу «Довідник головної медичної сестри» (ексклюзивно та безплатно для наших читачів!). Пройдіть до кінця року всі 12 мінікурсів з інфекційного контролю, щоб поетапно упровадити всі зміни у своєму закладі та отримати іменний сертифікат, який стане вам у пригоді під час атестації

За матеріалами: https://emedsestra.mcfr.ua/953749